6 fordeler med å drikke Matcha

Matcha er en form for pulverisert grønn te som i utgangspunktet brukes i japanske te-seremonier. Det har nylig dukket opp i ulike drikker, desserter og andre former verden over, også her hos oss. Matcha antas å ha en rekke helsemessige fordeler, og vi skal i denne artikkelen forsøke å forklare de potensielle fordelene ved å drikke matcha-te, i tillegg til å se litt på ulike bruksområder.

Brorparten av (grønn) te er tilberedt ved såkalt infusjon. Det vil si at vi drikker vannet der tebladene har vært gjennomsyret en stund, normalt 2-7 minutter. Matcha-te derimot, er malt i pulver og blandet med vann (eller eventuelt annet snacks som sitronjuice, ingefær eller grønne epler). Med andre ord inntar vi også selve bladene når vi drikker matcha.

Ordet Matcha er en kombinasjon av de japanske ordene 'Ma' og 'Cha', som oversettes til henholdsvis 'pulverisert' og 'te'. Studier tyder på at grønn te gir antioksidanter som er gunstige for helsen. Matcha kan ses på som konsentrert grønn te, og vil derfor har de samme eller sterkere effekter enn ordinær grønn te.

Noen raske facts:

  • Matcha er et grønt te-pulver som brukes i japansk te-seremoni, og har en myk smak.
  • Det antas å være enda sunnere enn grønn te, og en svært god kilde til antioksidanter.
  • Øker stoffskiftet, brenner kalorier
  • Virker beroligende på sinnet og avslappende på kroppen
  • Kan forebygge sykdom, bl.a. kreft og hjertesykdommer.
  • Matcha kan for eksempel brukes i kaker, desserter og energibarer og selvfølgelig i te og andre friske drikker.

 

1. Fullpakket med antioksidanter

Matcha inneholder høye nivåer av antioksidanter som er kjent som polyfenoler. Polyfenoler beskytter kroppen mot hjertesykdom og kan bidra til å forebygge kreft. De regulerer også sukkernivåene og reduserer blodtrykket. Matcha inneholder også katekiner, som er blant de sterkeste antioksidanter. Blant disse katekiner er epigallocatechin gallat (EGCg) som har vist seg å forhindre kreft. Ceremonial Japanese Matcha te inneholder 137 ganger mer ECGC og andre antioksidanter enn standard kinesisk grønn te.

2. Øker stoffskiftet og brenner kalorier

Den naturlige koffeinen i Matcha øker energinivået uten noen av de vanlige bivirkningene forbundet med andre stimulanter som kaffe. Studier viser at Matcha-te øker termogenesen (hvor raskt kroppen forbrenner kalorier) fra standard 8-10% som kroppen brenner daglig, til mellom 35-43%. En studie publisert i American Journal of Clinical Nutrition fant at Matcha grønn te kan øke termogenesen (hvor raskt kroppen brenner kalorier) fra normalt 8% -10% av det daglige energiforbruket, til mellom 35% og 43%.

3. Beroligende for hodet og avslappende for kroppen

Zen-buddhistiske munker brukte Matcha til å forbedre konsentrasjonen under meditasjon. Matcha inneholder også L-theanin, som øker serotonin- og dopaminproduksjonen i hjernen, noe som forbedrer konsentrasjon og humør. L-theanin er også kjent for sine beroligende effekter, og som et resultat kan Matcha te brukes mot stress eller angst.

4. Forebygger sykdom

Katekiner i Matcha Green Tea har antibiotiske egenskaper. I tillegg inneholder Matcha også betydelige mengder mineraler og vitaminer, og er bl.a. rik på vitamin C, selen, krom, sink og magnesium. matcha er også rik på fiber og klorofyll. Studier har knyttet et høyere klorofyllforbruk med lavere nivåer av aflatoksin-assosiert leverkreft. Det er klorofyllet som gir matcha den kraftige grønnfargen. Matcha har også vist seg å redusere kolesterol og blodsukker, og er flittig brukt som detox av kroppen på en effektiv og naturlig måte.

5. Kan forebygge hjertesykdom

En studie publisert i JAMA i 2006 konkluderte med at grønn te-forbruk er forbundet med redusert dødelighet på grunn av hjerte-og karsykdommer. Studien fulgte over 40.000 japanske deltakere mellom 40 og 79 år i 11 år, og startet i 1994. De som drakk minst 5 kopper grønn te per dag, hadde en betydelig lavere risiko for å dø, spesielt fra hjerte-og karsykdommer, enn de som drakk mindre enn en kopp te per dag.

6. Mange bruksområder

Man kan selvfølgelig kjøpe ferdigmiksede herligheter, men i pulverform har matcha også mange andre bruksområder. Noen forslag er:

  • Tilsett (skummet) melk for å lage en matcha latte
  • Ha matcha pulver i smoothies eller juice du lager selv
  • Bland matcha pulver i havremel eller annen bakst Lag hjemmelagde energi- eller granolabarer med matcha
  • Ha matcha i enkle salatdressinger, med litt olje, eddik og sukker.

Prøve Kineta Matcha Tea?

Vi har deilige ferdigmikset iste i vår nettbutikk. Velg mellom varianter med eplesmak og sitronsmak. Slurp!

 

 

Kilder: